Psykologiske symptomer ved demens
Symptom | Hva gjør du? |
---|---|
Angst – en indre uro uten kjent årsak Panikkanfall – overveldende anst, ofte med hjertebank, pustebesvær og skjelving Prestasjonsangst – angst for å delta og prestere noe i sosiale sammenhenger Frykt for å bli forlatt | Ikke bagatelliser eller avvis personens opplevelse. Lytt og prøv å forstå. Legg vekt på ressurser og mestringsopplevelser som motvekt til nederlag og avvisning. Let etter forklaring på hva som ligger bak og utløser angst og iverksett tiltak basert på en slik forståelse. |
Depresjon – en vedvarende følelse av tristhet og tap av interesse Lavt selvbilde og tap av mestringsevne ved funksjonssvikt Ubearbeidet sorg Tidligere hendelser som skaper skyldfølelse | Møt personen med respekt, varhet og ønske om å forstå. Signaliser vilje og tid til å være til stede. Gi positiv tilbakemeldinger. Legg til rette for mestring. |
Vrangforestillinger – en usann eller utrolig påstand som ikke påvirkes av motargumenter eller bevis for at påstanden er uriktig Noen stjeler fra meg – ofte i forbindelse med at noe er lagt bort og glemt Noen er ute etter meg – basert på utrygghet overfor andre Mine nærmeste svikter meg – påstand om utroskap og opplevelse av å bli lurt | Vær åpen for å vurdere holdbarheten i påstandene. Gi orientering, men unngå konfrontasjoner. Vær ærlig: «Du behøver ikke si alt som er sant, men det du sier, bør være sant.» Spill med åpne kort. |
Hallusinasjoner og feiltolkninger Hallusinasjoner er sanseopplevelser uten ytre stimuli, som å se, høre, føle, lukte eller smake noe som ikke er der mens feiltolkninger er feil tolkning av sanseopplevelser: Det er fremmede i huset – kjenner ikke igjen familiemedlemmer eller andre som de burde kjenne Kjenner ikke igjen eget speilbilde og tror det er en annen Feiltolker det som skjer på TV som noe som skjer her og nå Feilidentifiserer personer og tar fremmede for å være familie | Oppfordre til å beskrive hallusinasjoner og feiltolkninger. Anerkjenn hallusinasjoner som noe personen reelt opplever. Gi kontakt, stimulering og aktivitet for å avlede. Gi orientering og forklaring. |