Retten til å klage

Pasientens rett til å klage
Pasienter kan klage hvis de mener de ikke får oppfylt rettighetene sine, for eksempel retten til informasjon, medvirkning eller journalinnsyn, eller ikke får helse- eller omsorgstjenestene de har krav på. Pasienten skal først sende klagen til kommunen, sykehuset eller det behandlingsstedet pasienten vil klage på. 

  • Statsforvalteren er klage- og tilsynsorgan for helse- og omsorgstjenesten. Hit sendes klagen hvis den ikke blir tatt til følge av kommunen eller behandlingsstedet. Pasienten kan også klage direkte til Statsforvalteren. Statens helsetilsyn er overordnet tilsynsorgan.
  • Norsk pasientskadeerstatning (NPE) behandler erstatningssaker der en pasient mener å ha fått en skade etter behandling.
Husk!

Pasient- og brukerombudet er et gratis tilbud til pasienter og pårørende som trenger råd, veiledning og bistand i møte med helse- og omsorgstjenesten, for eksempel hjelp til å klage.

Les mer om retten til å klage

Pårørendes rett til å klage
For å klage på vegne av pasienten må pårørende som regel ha en skriftlig fullmakt til dette eller være verge med mandat på det personlige området. 

For pasienter som ikke har samtykkekompetanse, har pasientens nærmeste pårørende rett til – uten fullmakt – å be statsforvalteren opprette en tilsynssak. Det kan skje hvis personalet, kommunen eller spesialisthelsetjenesten har gjort en feil i behandlingen av eller omsorgen til pasienten. 

Nærmeste pårørende har også rett til å klage hvis de ikke har fått oppfylt rettighetene sine som nærmeste pårørende, for eksempel hvis de ikke har fått informasjonen de har krav på, eller fått medvirke sammen med pasienten.